Cyclocross a kerékpáros technika és az edzettség fejlesztéséhez

Az első napsugarak mindig sok országúti kerékpárost csábítanak az útra. Az első kilométereken kiderül, hogy mit csinált az ember a tél folyamán. Akik télen is edzettek, azok könnyedén tesznek meg hosszabb távokat, míg azok, akiknek a kerékpárja a tél folyamán a pincében pihent, az első túrákon kicsit szaporábban fogják venni a levegőt.

A technológia fejlődésével, amely már régóta óriási hatással van a kerékpározás világára, a téli “pihenés” a legtöbb kerékpáros számára a múlté. Már szinte minden kerékpárosnak van görgője, de más módon is meg lehet tartani a kondíciót a téli hónapokban..

A cyclocross-nak nagy hagyománya van, de népszerűsége csak az utóbbi néhány szezonban nőtt. Ez elsősorban annak a sok profi versenyzőnek köszönhető, mint Wout van Aert, Mathieu van der Poel, Tom Pidcock és nem utolsósorban Tadej Pogačar, akik a szezon nagy részében uralják az országúti versenyeket, és a téli cyclocross versenyeket is.

A cyclocross egész évben fitten tart.

De tévedés azt gondolni, hogy a cyclocross csak a profiknak való. Bárki nevezhet a helyi versenyekre, és hatékonyan fejlesztheti a kondícióját a szezon előtt. A cyclocross ideális felkészülés az országúti szezonra.

Nézzük tehát, miért érdemes  a cyclocross mellett dönteni.

Növeli a VO2 max-ot

Egy cyclocross verseny általában körülbelül 60 percig tart. De ellentétben az országúti versenyekkel, ahol a versenyeken sokszor lassó a tempó és az igazi megerőltetés csak az utolsó néhány kilométeren kezdődik, a cyclocross verseny az első métertől kezdve nagy az intenzitás.

A cyclocross a kerékpársport egyik legintenzívebb sportágának számít. A versenyzők folyamatosan teljes sebességgel haladnak, és csak körönként néhányszor tudnak néhány másodpercet szusszanni. Ennek eredményeképpen a pulzusszám a verseny teljes időtartama alatt nagyon magas, és az oxigénfelvétel közel maximális szintet ér el.

A fejlődés éppen ennek hatására történik, amikor a test terhelés alatt áll. Az egyórás versenyzés, amely során a szervezet nagy stressznek van kitéve, többek között pozitív hatással van a VO2 max-on történő magas teljesítmény elérésére való képesség növekedésére. A szervezet hozzászokik  az új helyzethez, és egyre jobban teljesít ezen a magas intenzitáson is.

A cyclocross számos intervallum terhelésből áll, amelyek hatékony és széles körben használt módszer a VO2 max növelésére.

A cyclocross versenypályák technikailag is nagy kihívást jelentenek, sok éles kanyarral, akadállyal és rövid lejtőkkel. Ennek eredményeképpen a tempó folyamatosan változik, ami állandó gyorsítáásokkal járó intervallterhelést eredményez. Az intervall edzés szintén kiváló módszer a VO2 max teljesítmény növelésére, és az országúti kerékpárosok rendszeresen használják a versenyekre való felkészülés során.

Tehát ahelyett, hogy télen a futópadon végeznél kemény intervallumos edzéseket, nevezz be egy cyclocross versenyre, hogy a tavaszi országúti szezon előtt növeld a kondíciódat.

Megtakarítás 3.000 Ft
Regenerációs Ital Regen | Prototype 2  - 500 gRegenerációs Ital Regen | Prototype 2  - 500 g
Megtakarítás 3.600 Ft
Regenerációs Ital Regen | Prototype 2  - 1300 g + Ajándék Nduranz SHAKERRegenerációs Ital Regen | Prototype 2  - 1300 g + Ajándék Nduranz SHAKER

Fejleszti a kerékpáros technikát

A cyclo-cross versenyzők a technikailag legprofibb kerékpárosok közé tartoznak. A versenyek a legkülönbözőbb felületeken (sár, homok, hó stb.) zajlanak, amelyek kivételes kerékpár-irányítást igényelnek.

A különböző felületek különböző technikákat igényelnek. A füvön való versenyzés egészen más, mint a sárban való versenyzés, ami megint más, mint a homokban való versenyzés. Nem ritka, hogy egy cyclocross versenyen több különböző felületen zajlik a versenyzőket arra kényszerítve, hogy néhány századmásodperc alatt alkalmazkodjanak a változásokhoz. Ez teszi őket a kerékpár irányítás mestereivé.

.

Ciklokros kolesar med vožnjo preko grbin.
Kovács Gyula triatlon versenyző is a cyclocross-t választja a technika javítására.
.

Aki a sárban is tudja irányítani a kerékpárját, annak az utakon való közlekedés szinte gyerekjáték. A lejtőzés egy aszfaltúton könnyűnek tűnik, mivel a gumiabroncsok sokkal jobban tapadnak, és a kerékpár sokkal gyorsabban reagál, mint sárban.

A cyclocross versenyzés egy következő szintre emeli az országúti kerékpározást. Biztonságosabbnak érzed, csökken az esések száma, és ennek eredményeképpen sokkal jobban fogja élvezni a kerékpározást, különösen a lejtőket, mint korábban.

A télen felszedett kilók sem jelentenek problémát 

A kerékpárosok többsége télen felszed  egy-két kilót, mivel lényegesen kevesebb  kilométert tesznek meg. Ezeket aztán tavasszal érdemes leadni, mert az emelkedőkön megérzi az ember a plusz kilókat.

Ahelyett, hogy tavaszal a kilókkal harcolsz, inkább gondoskodj arról, hogy télen egyáltalán ne szedd fel őket.

A rendszeres kerékpáros edzés fenntartása, még télen is, a leghatékonyabb módja a testsúly megtartásának. Sokféleképpen tarthatod magad fitten, de a cyclocross talán a legjobb mind közül.

Hadd magyarázzuk el, miért.

A görgőn edzeni az otthon meleg környezetében bizonyára csábító ajánlat, de igazábül elég unalmas. Kevés kerékpáros gondolja, hogy a négy fal között való tekerés jobban szereti, mint a természetben való tekerés.

A cyclocross versenyek tökéletesek arra, hogy kimozdulj és tekerj néhány kilométert a friss levegőn. Mivel ezek viszonylag rövid versenyek, így a hideg sem jelent gondot.

Talán sokan elgondolkodnak  azon, hogy nem jobb e egy “normél” tekerés, mint egy cyclocross verseny. Tény azonban, hogy rendkívül nehéz lesz elérni azt a terhelést, mint egy cyclocross versenyen , ugyanakkor sokkal rövidebb idő alatt ugyanannyi kalóriát tudsz elégetni.

Javítja az ellenálló képességet

A görgőzés remek megoldás a téli napokon, de a kültéri környezetnek való csökkentett kitettségnek megvannak a maga hátrányai is. Az egyik ilyen minden bizonnyal az immunitás csökkenése, mivel a szervezet megszokja, és már nem szokik hozzá, hogy a kinti (barátságtalan) körülményekkel küzdjön.

A cyclocross versenyeken való részvétel javítja az ellenállóképességet, mivel a versenyeket gyakran kevésbé barátságos időjárási körülmények között rendezik. A megerősödött immunrendszer pedig azt jelenti, hogy a szezonális betegségek száma jelentősen csökken, így kevesebb edzést kell kihagyni, és könnyebb lesz fenntartani a magas szintű edzettséget.

A cyclocross erősíti az immunrendszeredet, így kevesebb edzést fogsz kihagyni.

A jó immunrendszer tavasszal is jól fog jönni. Az országúti kerékpárosok gyakran túlbecsülik a kinti hőmérsékletet. A napsugarak hamis meleg érzetet keltenek bennünk, ami miatt nem öltözünk fel rendesen, és gyorsan megbetegszünk..

A téli cyclocross-szezon után ez már nem jelent problémát. Még ha egy ruhadarabot túl keveset is visel, a teste akkor is kitart, és megelőzi a megbetegedést.

Megtanulod "olvasni" a terepet

A sáros vagy homokos felületek arra tanítják a  a cyclo-cross versenyzőket, hogy folyamatosan keressék az ideális útvonalat egy adott szakaszon, hogy a lehető leggyorsabbak lehessenek és hogy “talpon” maradjanak.

Az országúton való bringázás ebből a szempontból sokkal könnyebb. Mégis sok meglepetést rejt az út. A kátyúk, puklik és a felhordott és homok veszélyt jelentenek a kerékpárosra, akinek minden veszélyt ki kell tudnia kerülni.

A cyclocross megtanít biztonságosabban kerékpározni!

Gyakran tapasztaljuk, hogy a kerékpárosok néha túl későn veszik észre a kátyúkat, vagy rossz nyomvonalat választanak, ami akár egy esést is eredméynezhet. Biztosíthatunk, hogy ezek az egy cyclocross-ossal sokkal ritkábban fordulnak elő, mivel kiválóan "olvassák" a terepet, és a legbiztonságosabb nyomvonalat választják.

Már egy-két cyclocross edzés jelentősen javítja a terep felismerésének és a stabil pozíció megtartásának képességét. Ellenkező esetben jó esély van egy "sárfürdőre"..

Köszönjük, cyclocross! 

Kapcsolódó blogok

Sporttáplálkozás edzés közben és után - Meet Nduranz

 

ird meg a véleményed

Legnépszerübb termékek

4Energy Gel - 24x 60ml Energia gélenergy gels orange

4Energy Gel - 24x 60ml Energia gél

Akciós ár10.500 Ft Eredeti ár12.950 Ft
1 vélemény
30x SiS GO Isotonic Gel 60g Energia gél30x sis isotonic gel

30x SiS GO Isotonic Gel 60g Energia gél

Akciós ár14.900 Ft tól Eredeti ár22.701 Ft
Nincs még vélemény