Tovább a tartalomhoz
A hitelkártyák újra működnek.🥰
Az adaptogének hatékonysága állóképességi sportokban

Az adaptogének hatékonysága állóképességi sportokban

Mi is az az adaptogén?

Minden sportoló számára nagy probléma, hogy a piacon megtalálható milliónyi termék közül megtalálja azokat, amelyek valóban működnek. Az alap táplálék kiegészítők mellett, amelyek az energiahidratáló-energia ital, az energia gél, a regeneráló ital és az aminosavak (HMB, BCAA, glutamin), a sportolók már adaptogéneket is használnak. Az adaptogén kifejezés magába foglalja azokat a természetes anyagokat, amelyek feltehetően csökkentik a stresszt és növelik a VO2 max-ot. De ha körül nézünk az interneten végtelen számú terméket és ígéretet találunk, amelyeket mi tapasztalt adaptogén használók nem nagyon tudunk komolyan venni. Bizonyos termékek azt ígérik, hogy megoldást jelentenek a felmerülő összes stresszes helyzetre és megnövelik a VO2max-unkat is. (amiról tudjuk, hogy nem is olyan egyszerű) Ezért az elején el kell mondanunk, hogy az adaptogén nem egy univerzális csodaszer, hanem egy olyan anyag, amely növeli a test alkalmazkodási képességét testmozgás során.

adaptogen
Ábra 1: Rodiola / Rose gyökér, ismert adaptogén, az Alpok és Szibéria hideg területein virágzik.

Az adaptogén vagy adaptogén növény kifejezés népszerűségét a mozgásszegény populáció körében tovább fokozta a "mellékvese kimerültség" kifejezés népszerű találmánya - ez a jelenség az orvosok szerint nem létezik. Igazuk van - az állandóan magas adrenalin- és kortizolszint kimerít bennünket, megzavarja a hormonrendszer normális működését, de ez nem egy szindróma. Ez egy olyan tünetegyüttes, amelyet a modern életmód varázsolt elénk, és ezért gyakran magunkat hibáztatjuk. Ezért ezen a ponton tisztáznunk kell, hogy mi az adaptogén, és mely esetekben hatékony.. 


MILYEN KRITÉRIUMOKNAK KELL,  MEGFELELNIE EGY ADAPTOGÉNNEK?

1. Az adaptogén növényi eredetű természetes anyag. Növekedésének nehéz körülményei (magasság, árnyék, hideg) miatt kedvező hatást gyakorol a szervezetre. Az adaptogének Mandzsúriában, Altájban, Szibériában, Kínában, Koreában, de mesterséges laboratóriumi körülmények között is nőnek. A leggyakoribbak a ginzenggyökérből (koreai és amerikai), rhodiola levelekből, chisandrából, ashwagandhából, eleutherococcusokból (szibériai ginzeng) és különféle gombákból, reishiből (ganoderma) és cordycepsből származó adaptogének. De egy adaptogén önmagában soha nem olyan hatékony, mint több növény kombinációjai.

ašvaganda kapsule adaptogen
2. ábra: Az Adaptogének a természetben más körülmények között nőnek, mint a "neonfények" alatt. Ezért a klinikai vizsgálatokban csak néhány mutat hasonló tulajdonségokat mint a népi orvoslásban használt növények. Vannak azonban olyanok, mint az ashwagandha, amelyek hatása statisztikailag is igazolható - az indiai ginzeng egyike azon kevés adaptogén növényeknek vagy gombáknak, amelyek statisztikailag szignifikáns hatást gyakorolnak a stresszhormon csökkentésére.


2. Az adaptogén nem specifikus hatást fejt ki stressz hatására, így javítva a fiziológiai alkalmazkodást. A szubjektív tanúvallomások ellenére a mai tudományos tanulmányok szigorúsága mellett ezt az állítást nehéz bizonyítani, de vannak bizonyos mérhető faktotok. Megfelelő nagyságú és egyformán képzett csoportokban összehasonlíthatjuk az izomkárosodás (kreatin-kináz) arányát, a tesztoszteron és a kortizol stresszhormon arányát, és vizsgálhatjuk a laktát termelődést vagy a kifáradásig eltelt időt..

 3. Az adaptogén általában csak akkor vált ki hatást, ha igazán intenzíven edzünk. Egyes adaptogén növények (pl. Szibériai ginzeng) még növelheti is a kortizol szintet, ha nem intenzív testmozgás során használják, ezért gondosan kell őket kiválasztani. Az alapelv az, hogy az adaptogént rendszeresen, hosszú időn keresztül a felkészülés legintenzívebb szakaszában kell fogyasztani.

4. Egy adaptogén növény csak akkor rendelkezik adaptogén hatásokkal, ha hasonlóan termesztik, mint a vadonban. A ginsenozid megfelelő tartalmának megfelelő ginzenggyökér 5 évig növekszik - bár egy adaptogén növényt meglehetősen gyorsan fel tudunk növeszteni mesterséges környezetben, de megfelelő hatóanyagok nélkül. Maga az adaptogének előállításának hosszú ideje és költsége az oka annak, hogy sok olyan termék van a piacon, amely megfelel az elöirásoknak, de nem igazából nem vált ki semmilyen hatást (kivéve talán a placebót).

adaptogeni

S3. ábra: Sašo Rupnik edző (munka közben) és Mateja Roglič többszörös idöfutamgyőztes is adaptogén növények keverékét használja a nagyobb aerob kapacitás érdekében (Optygen HP).

Hogy müködik az adaptogén?

Az adaptogének állóképességi sportoknál két területen fejtik ki hatásukat, amelyek látszólag elkülönülnek. Az egyik terület a teljesítmény fokozása (VO2max, lassabb fáradás) a másik a hormonok szabályozása, ami egy jobb testösszetételhez is vezet. (kevesebb zsír több sovány izom) Még egyszer szeretnénk kiemelni, hogy az adaptogének használata csak intenzív edzéshez ajánlott. El kell ismernünk, hogy még a kutatók sem tudják, hogyan működik pontosan az adaptogén- egy több változós hatást feltételeznek:

1. 1. Stresszhormon-modulátorként az adaptogén növények javítják a sporttevékenység során szükséges legfontosabb paramétereket. AKortizol és a  tesztoszteron a pregnenolon ugyanazon prekurzorából származik – minél több kortizol termelödik a stresszorok hatására (ideértve a hosszú távú sportokat is), annál kevesebb tesztoszteron áll rendelkezésre. Ez utóbbi nemcsak a szexuális funkció szempontjából fontos mindkét nem számára, hanem meghatározza a test teljesítöképességét, szerkezetét (az izom és a zsír kapcsolatát) és a regenerációhoz szükséges időt. Másrészt a kortizol (általában a vér glükózhiánya miatt, amikor nem használunk géleket vagy energia-hidratáló italt) lebontja a glikogén aminosavakat és belőlük nyer energiát..

kaj je adaptogen

4. ábra: Az adaptogén hatásának összehasonlítása a stimulánsokéval

2. A kortizol termelésre nincsen direkt hatása, így nem is csökkenti a szintjét a szervezetben. Hanem a mellékvese tengely bizonyos faktorainak(HPA) hatását csökkentik, amelyek meghatározzák a szervezet reakcióit. Csökkenti számos glükokortikoid termelését legnagyobb hatással a kortikoszteronra az adrenokortikotrop hormon (ACTH) révénn. 

3. A második kapcsolat a MAO (monoamin-oxidáz) enzimeken keresztül zajlik, amelyek szabályozzák a noradrenalint, a dopamint és a szeroto-nint, és lehetővé teszik azok lebomlását. A számos adaptogénben megtalálható szaponinok növelik az agitációért felelős kulcs transzporterek lebontását ezen enzimek révén. Gyorsabban eltávolítja őket a szinap-szisból, így rövidebb ideig áll fenn a stressz állapot. A szaponinok nem igazán gátolják a stresszt, de hatásuk olyan mértékű, hogy az egyén szubjektíven érzékeli a hangulat változását a sporttevékenységen kívül is. Minél kisebb a stressz, annál nagyobb a teljesítményt.

luka janežič in adaptogeni

5: ábra Luka Janežič szlovén csúcstartó (400m) már évek óta használ adaptogéneket.

4. Megemlítettük a legfontosabb monoamin transzportereket, amelyek kö-zül a noradrenalin a leghatékonyabb. A különböző hétköznapi ételekkel italokkal gyakran mi magunk is növeljük - nagy mennyiségű koffeinnel, akár kávéból, zsírégetőkből vagy teljesítmény fokozókból, - mind a noradrenalin, mind a kortizol mennyiségét. Ha azt az információt adjuk a testünknek, hogy folyamatosan készenléti állapotban kell lennünk, akkor a tesztoszteron termelése logikusan csökken, és a nőkben nő az ösztrogén mennyisége, ami felesleges zsírfelhalmozódással járhat. A folyamatos magas szint kismértékű gyulladáshoz is vezethet, amely szá-mos krónikus betegség oka. Ezek a hormonok katabolikusan hatnak, mind a glükogén aminosavakból, mind az immunrendszer müködésében szerepet játszó kulcsaminosavakból, a citokinekból származó energia megszerzése céljábólv.

5. Az adaptogének többnyire javítják a gondolkodást. A legtöbb adaptogén hatása a kognícióra (Az észlelést, érvelést és emlékezést felölelő gondolkodási folya-mat) kapcsolatban állhat, a  HPA osi, jobb reakciójával, a gyulladás csökkenésével, és növeli egyes neu-rotranszmitterek mennyiségét. Ha az ashwagandha-nak nyugtató hatása van, akkor nagyobb kortizolszint-csökkentő hatással bír, mint a többi adaptogén, a rodiola még az acetilkolinra is hatással van, amely a fő tanulási és memória-neurotranszmitterünk..Blokkolja az acetilkolin-észterázt, egy enzimet, amely feldolgozza az acetcholint a szinaptikus hasadékban, és visszaküldi az idegsejtbe. A sporttevékenység kapcsán azonban hangsúlyozni kell, hogy az acetil-kolinra a (nem) teljesült előfeltételek jobban hatással vannak, mint az adaptogénekre - a glikogén kimerülésével az acetilkolin bizonyos mértékig kimerül. A szénhidrátok rendszeres hozzáadásával (üzemanyag) ez elkerülhető, és az izomgörcsök kialakulása késleltethető..

6.6. Az adaptogének közvetett módon pozitívan befolyásolják a légzési ka-pacitást és a VO2max értéket is. Ezen folyamatok mellett csökkentik a laktát mennyiségét, és néhányuk (cordyceps) növeli az új eritrociták termelését. Ez azonban nem teljesen igaz állítás, mivel a magasabb VO2max gyakran inkább a jobb vérkeringésnek köszönhetőn.

adaptogen optygen

6. kép: A ljubljanai félmaraton (21km) győztese (21km) Mitja Krevs

ADAPTOGÉNEK ÉS A KORTIZOL


PHangsúlyoznunk kell, hogy a kortizolt nem kell mindenáron csökkenteni -szükséges a testet károsító hatások túléléséhez. Azonban elkerülhet-jük azokat a hibákat, amelyeket öntudatlanul követünk el - tipikus példa erre az agresszív zsírégető használata éhgyomorra, amely hatal-mas mennyiségű koffeinnel további nyomást gyakorol a testünkre. Glükózhiány esetén ritkán tudunk hatékonyan edzeni, mert nem áll rendelkezésre a megfelelő gyorsan felhasználható energia..
Este nem fontos a cukor fogyasztása (ez alatt mind a magas glikémiás, mind a fruktózszintet értjük), de edzés közben a normális izomműködést jelentősen segíti. Az edzés során nem kell félni a cukortól, mivel a sejt szempontjából ez sem problémás - ha süteményt eszünk a kanapén, az inzulin megnyitja a csatornákat az anyagok bejutására a sejtbe, míg intenzív testmozgás során az adrenalin segít ugyan ebben. Hosszú edzés közben óránként 60 g egyszerű cukrot fogyaszthatunk anélkül, hogy „elrontanánk” az inzulinreakciónkat.
Van még egy fontos dolog - itt őszintének kell lennünk az adaptogének-kel kapcsolatban. Az adaptogének használata sosem lesz olyan hatékony a stresszorok befolyásolására a testmozgás során, mint a folyamatos szénhidrát bevitel. Ez laboratóriumban bizonyítható a kortikális para-méterek és maguk az izomsérülések révén is. Elöször is mindig elegendő makrotápanyagra van szükség, amelyek közül (a glikogén oxigén segítsé-gével történő munkaenergiává történő átalakulása miatt) a szénhidrá-toknak-nak kiemelt feladata van. Ezért azt tanácsoljuk, hogy fogyassz elegendő szénhidrátot adaptogénekkel és a verseny utolsó harmadában (ezek mellé) koffeint
.
adaptogen optygen
Ha a leírtak ellenére továbbra is kételkednél az adaptogének hatékonyságában - a VO2max kóddal további 10% KEDVEZMÉNYT biztosítunk neked A VO2Max termék kategóriában, hogy meggyőződhess hatékonyságáról Az adaptogének pozitív hatása pár hét (nap) után érezhető, ha rendszeresen szeded őket. Különösen edzett sporto-lóknál, akiknél a légzési kapacitás kismértékű változása is már komoly pozitív változást jelenthet. (Kerékpárosok, futók, hegymászók, hegyi-futók, kajakosok. 
adaptogene rastline

Ha jó minőségű, és jól összeválogatott adaptogéneket használunk akkor, egy erőteljes fegyvert kapunk a maximális légzési kapacitás növelése érdekében, és ugyanakkor jó befektetés az egészség megőrzéséhez is. Manapság a hatékonyságukat kulcsfontosságú paraméterekkel (gyulladás, laktát, VO2 max, kifáradásig eltelt idő) lehet ellenőrizni, de tudnunk kell, hogy csak a túl hosszú edzés/verseny okozta stressz csökkentésé-ről van szó. Minden másról (alvásról, kapcsolatokról, diétáról) magad-nak kell gondoskodnod :)
adaptogen Fusion


Elöző termék SVS PRO Szponzorációs szerződés
Következő termék Interjú dr. Tim Podlogar Edzésélettan Professzorral az új izotóniás italról, és a kerékpárosok körében elterjedt számos tévhitről.

Hozzászólások

{{ szerzö }} - {{ dátum }}

] Onegoloh yrw.wvps.4endurance.hu.oos.ad http://slkjfdf.net/

{{ szerzö }} - {{ dátum }}

] Ulusyjaw kcn.uvzu.4endurance.hu.riv.tl http://slkjfdf.net/

{{ szerzö }} - {{ dátum }}

] Udwacim auh.imul.4endurance.hu.dbc.vz http://slkjfdf.net/

{{ szerzö }} - {{ dátum }}

] Ohohordag ird.amgx.4endurance.hu.syo.aq http://slkjfdf.net/

{{ szerzö }} - {{ dátum }}

] Unecucamu nqj.ltin.4endurance.hu.mwk.rj http://slkjfdf.net/

{{ szerzö }} - {{ dátum }}

] Uqovebe vyv.qdmp.4endurance.hu.ghe.wt http://slkjfdf.net/

Ird meg a véleményed

Szükséges mezők