Az Nduranz megalkotója a World Touron  - Interjú dr. Tim Podlogar-ral

Tim Podlogar tervei 2022-ben

A kutatás mellett, az egyik World Tour csapat táplálkozási szakértőjeként fogok dolgozni. Valószínűleg a Girón és a Touron is ott leszek a csapattal.

Hogy néz majd ki ez a gyakorlatban?

A csapat egy olyan kamionnal rendelkezik amiben egy jól felszerelt konyha is helyet kapott. Természetesen saját szakácsunk is van, akivel közösen  minden etap után és minden szakasz előtt ételt készítünk a sportolóknak.. Az aktuális és a következő szakasz alapján készítjük el azt az ételt, ami a legjobban felkészíti a kerékpárost a következő napra.

De természetesen olyan ételeket  kell készítenünk, amelyeket a versenyzők szeretnek.

Az én feladatom, hogy három hét versenyzés után a kerékpáros testtömege ugyanolyan legyen, mint az elején, és ne a táplálkozáson múljon a versenyző teljesítménye.

Szóval te döntöd el, mi legyen a menü?

Közösen döntünk, beleértve a szakácsot és nyilván a sportolókat is, hiszen az ételnek fontos pszichológiai szerepe is van.

Milyen egy versenyző átlagos étrendje egy háromhetesen?

A legfontosabb a reggeli, ami szénhidrát alapú. Mivel a verseny csak késő délelőtt kezdődik,  így a fehérjéről is gondoskodnunk kell,  tehát minden tápanyaggal kiegyensúlyozott. Egy háromhetes nem ugyanaz, mint egy egynapos verseny.

A verseny alatt nagyon magas a szénhidrátbevitel. Nem óránkénti 40-60 grammról beszélünk, hanem többről. A legtöbb csapat manapság megpróbálja elérni a 120 grammot óránként. Szeretnénk minimalizálni az izom károsodást, és lehetővé tenni a sportolóknak, hogy elegendő energiájuk legyen, végig a szakaszon.

A célban azonnal kapnak egy szénhidrát és fehérje tartalmú italt. Ezt követik a kisebb étkezések, esetleg Haribo gumicukor, vagy valami, amit a szakácsok készítenek reggeli közben. Este természetesen vacsoráznak, ami a reggeli utáni legnagyobb étkezés.

A verseny alatt többnyire táplálékkiegészítőket fogyasztanak, nem?

Igen, energia géleket, energiaszeleteket, szilárd ételeket, sport italokat és ezek kombinációit.. De ez attól is függ, hogy mit szeret a kerékpáros.

Alapvetően 5000-6000 kalóriás napi bevitelről beszélünk, főleg szénhidrátból..

Megtakarítás 3.000 Ft
Regenerációs Ital Regen | Prototype 2  - 500 gRegenerációs Ital Regen | Prototype 2  - 500 g
Megtakarítás 3.600 Ft
Regenerációs Ital Regen | Prototype 2  - 1300 g + Ajándék Nduranz SHAKERRegenerációs Ital Regen | Prototype 2  - 1300 g + Ajándék Nduranz SHAKER

Mit a véleményed a Coca Cola- ról vagy a Fanta-ról egy-egy szakasz után, mint a regeneráció része?

Ezt igyekszünk elkerülni, hiszen szeretnénk, ha az első étkezés fehérjét is tartalmazna.

De  igazából  nincs velük semmi baj. Mindkét ital normál cukrot tartalmaz, ami optimális a regenerációhoz. Már csak a fehérje hiányzik. Sok kerékpáros csapat használ édes italokat. Például Tadej Pogačar a Fantát szereti.

Tehát te az olyan édes italok mellett állsz, mint a Coca Cola? Mit gondolsz arról, hogy Cristiano Ronaldo teátrálisan visszautasította a sajtótájékoztatón?

Szerintem a Coca Cola jó dolog. Cukrot tartalmaz, és egy kimerítő szakasz után ez a legfontosabb dolog, amire egy versenyzőnek szüksége van.

De a profi sportolóknak, ugyanúgy, mint mindenki másnak, megvannak a saját elképzeléseik a táplálkozásról, amit mostanában leginkább közösségi médiában olvasottakra alapoznak, aminek általában semmi köze a tudományhoz

Meddig lehet fenntartani a versenyformát  megfelelő táplálkozással?

Sok múlik az egyénen. Egy egynapos versenyt nyerő kerékpáros és egy három hetes menő között a regenerációsi képességük a különbség..

Természetesen jó táplálkozással tovább fenn tudod tartani a formád, de a teljesítmény lassan csökkenni kezd. Ha egy szezonban 3   háromhetes versenyen veszel részt, nem tudsz mindegyikre optimálisan felkészülni, még akkor sem, ha  egy hónapot pihensz köztük. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen versenyt hosszú időre benned marad.

Miért?

Az egyik ok, hogy az ilyen erőfeszítések hormonális egyensúlyhiányhoz vezetnek.  A másik az, hogy bár 80-100 gramm szénhidrátot fogyasztasz óránként, de ez még mindig csak egy kis része annak, amit elégetsz. A szervezet nagyon hosszú ideig katabolikus fázisban van, naponta 5-6 órát. Ez hosszú távon fenntarthatatlan.

Még ha mindent jól is csinálsz, nem tudsz 100%-osan regenerálódni. Már csak azért sem mert a glikogén pótlása 24 órát vesz igénybe, de itt soha nincs 24 óra a szakaszok között. Ezért nehéz minden nap megfelelően regenerálódni.

Várod már a közös munkát?

Kicsit izgulok, ez nagy kihívás. De az Nduranz azon az ötletemen alapul, hogy a tudást és az elméletet a gyakorlatba ültetem át. Ha az Nduranz volt az első lépés, akkor a World Tour versenyzőkkel való munka a második lépés, a karrierem építésében.

Egy másik táplálkozási szakemberrel fogok együtt dolgozni, aki nagyon segítségemre lesz. Négy-öt éve dolgozik a csapattal és ismeri a versenyzőket. ami azt jelenti, hogy Ö az ételek kiválasztásában tud segíteni, én viszont inkább a tudományos hátteret biztosítom. Együtt alakítjuk ki az optimális étkezést.

 

Mit ajánlanál táplálkozási szempontból egy amatőr sportolónak?

Az egyik dolog a táplálkozás a rendszeres edzésekhez, a másik pedig az edzőtábor, mert a legtöbb amatőr számára az edzőtáborok olyanok, mint egy profinak egy többnapos verseny.

Egy edzőtáborban minden a szénhidrát körül forog. Legyen a lehető legegyszerűbb, nincs értelme energiát veszíteni az egészséges ételek kiválasztásával. A Haribo gumicukor is jó lesz.

Športna prehrana za kolesarje - Haribo bonboniA Haribo dr Tim Podlogar titkos fegyvere..

A rendszeres edzéshez szükséges táplálkozás a makrotápanyagok bevitelének kezeléséről szól. Elegendő fehérjét, szénhidrátot és kevés zsírt kell tartalmaznia..

Csak ezután kezdhetjük el megvizsgálni az élelmiszerek minőségét, természetességét. Glutén vagy gluténmentes tészta? Több zöldség, lassú szénhidrát, gyors szénhidrát? Ezek az utolsó simítások, amelyek gyakran nem javítják a teljesítményt, de sok idő megy el rájuk.

Alapvetően az energia elérhetősége a legfontosabb. Ha erre ügyelünk, jó lesz az edzésteljesítmény.

A makrotápanyagokat sokszor kiegészítőkkel, például magnéziummal és vitaminokkal próbáljuk helyettesíteni  De energia nélkül nem tudunk megfelelően működni, függetlenül attól, hogy mennyi zöldséget és egyéb kiegészítőt eszünk.

Felszívódás szempontjából mennyire fontos, hogy milyen arányban fogyasztunk glükóz illetve fruktóz tartalmú szénhidrátot?   Felesleges óránként több mint 60 gramm glükózt fogyasztani?

A profik sokszor ennél sokkal több glükóz alapú szénhidrátot fogyasztanak. De energiaigényük nagymértékben eltér attól, amire egy amatőr sportolónak szüksége van. Biztos vagyok benne, hogy óránként 60 grammnál több glükóz is felhasználható, feltéve, hogy szükség van rá. Tehát igen – gyakran 60 gramm fölé megyünk óránként.ri.

Ideális esetben a tökéletes arányt használnánk, de ez nem mindig lehetséges.

Regeneráció szempontjából meghatározó, hogy egy nagy vagy több kisebb étkezést választunk?

Igen. A legfontosabb, hogy a sportoló minden edzés után fehérjét és szénhidrátot kapjon, hogy beindítsa a felépülési folyamatot. Utána már teljesen mindegy, hogy két nagyobb vagy több kisebb étkezéssel oldja meg. Nem lesz nagy a különbség.

Tudni kell, hogy ha a szénhidrátok felszívódása korlátozott, és ha sokat eszünk, egyszerűen tovább tart az emésztés. Nincs más különbség. A végén úgyis minden a véráramba kerül.

Mi a helyzet a fehérjével?

A fehérje sokkal bonyolultabb, ezért ebbe most ne menjünk belei.

Nem vagy nagy  szója rajongó, ugye?

Nem rajongok a növényi fehérjeforrásokért, mert nem rendelkeznek teljes aminosav profillal.

Növényi fehérjeforrásokból is lehet minőségi ételt készíteni, de jobban át kell gondolniti.

Erre azt szokták mondani, hogy vannak vegán sportolók, akik sikeresek. Ez igaz, de fokozottan ügyelniük kell arra, hogyan táplálkoznak, hogy minden tápanyaghoz hozzájussanak. Ha állati eredetű táplálékot eszünk, sokkal kisebb az esélye annak, hogy kimarad valami.

Mit gondolsz, hogyan fejlődött a sporttáplálkozás az elmúlt években?

Ha Lance Armstrong idejét, a 2000 és 2007 közötti időszakot nézzük, minden a doppingon alapult. A dopping volt az első, az edzés és a táplálkozás ehhez igazodott. A táplálkozás igazából a harmadik helyen volt.

A Sky kerékpáros csapat érkezésével, valahol 2010 környékén, ez megváltozott. Legalábbis az én meglátásom szerint. A mennyiségek tekintetében elkezdtek figyelni a táplálkozásra. Ők voltak az elsők, akiknek saját konyhájuk volt.

Aztán minden továbbfejlődött. Most a tudósok egy csoportja ásványi anyagokkal és vitaminokkal foglalkozik, és azt gondoljuk, hogy ezek  javítják a teljesítményt. A másik csoport, mi vagyunk a makrotápanyagokkal, az energiaforrással foglalkozó tudósok. Mi a szénhidrátokat kutatjuk, és megfelelő a arányokat.

Miben különbözik az Nduranz mindenki mástól?

A legtöbb gyártó még mindig nem érti, miért hasznos a fruktóz, és milyen mennyiségben érdemes használni.

Az Nduranz az első, ami használja a fruktózt a  termékeiben, és mindent megad a sportolónak, amire szükségük van. Nem komplikáljuk a dolgokat ott, ahol nem érdemes. A hangsúly a makrotápanyagokon van, nem annyira a mikrotápanyagokon. Ez a legfontosabb.

Megtakarítás 3.000 Ft
Regenerációs Ital Regen | Prototype 2  - 500 gRegenerációs Ital Regen | Prototype 2  - 500 g
Megtakarítás 3.600 Ft
Regenerációs Ital Regen | Prototype 2  - 1300 g + Ajándék Nduranz SHAKERRegenerációs Ital Regen | Prototype 2  - 1300 g + Ajándék Nduranz SHAKER

Miért tartod kevésbé fontosnak a mikrotápanyag-kutatást?

A tudósok problémája a tudományról alkotott redukcionista nézetük. Csak a problémákat látják, amit kutatnak, de nem látják az összképet.

Ehelyett olyan dolgokkal foglalkoznak, mint például az izolált izomrostok sejt mechanizmusai. Ezt a tudást nehéz egy élő szervezetre alkalmazni sport környezetben.

Mondanál egy példát olyan termékre, amelyben a mikroelemek kutatása nem vezetett eredményre?

Jó példa erre a mentol, amelyről azt feltételezték , hogy javítja a sportolók teljesítményét meleg környezetben.

A probléma az volt, hogy a mentolt mindig placebóval, nevezetesen vízzel szemben tesztelték. De nem vették figyelembe, hogy egy sportoló szénhidrátot is fogyaszt egy tevékenység során.

Elsőként teszteltük, hogy a mentolnak szénhidrát nélkül van-e még hatása, és azt tapasztaltuk, hogy nincs. Amit egy másik tanulmány meg is erősített..

A probléma az, hogy a kiegészítőket mindig elkülönítve vizsgálják, általában szuboptimális körülmények között vagy szuboptimális összehasonlító csoportokban.

Vegyük például a BCAA-t – persze jobb eredményeket mutat , mint a placebo, mert adunk hozzá valamit.

A sportolót egészként kell látni. Ha összeadnánk az összes BCAA által ígért  fejlődést, 1% koffeinből, 2% nitrátból stb., akkor 50%-os teljesítmény javulást kellene tapasztalnunk, de ez soha nem történik meg.u.

Szerinted sok a tévhit a sporttáplálkozás világában?

Egyre több..

Miért van ez így?

A közösségi média miatt. És bizonyos hozzá nem értő személyek véleménye miatt, akik nem tudják, miről van szó.

Ezek az elméletek könnyebben eljutnak az emberekhez, még a profi sportolókhoz is, ami a legnagyobb gond..

Egy élsportolónak azt kell megérteni, hogy ö nem egy átlag ember aki megtesz napi 3000 lépést és annyi Ö komoly edzéseken vesz részt ami 3-4 szer annyi energiát igényel mint a normál életvitel

Néha nehezen értik meg, hogy többet kell enni?

Igen. Jó példa erre, valaki aki keveset mozog és napi 2000 kalóriát fogyaszt  egészséges ételből,  sok zöldséget és feldolgozatlan élelmiszert.  De ha ezt egy élsportolóra alkalmazzuk, akinek háromszor nagyobb az energiaigénye és háromszor több ételt kell ennie, akkor hatalmas mennyiségek jönnek ki. olyan élelmiszerekből, amelyeket nehéz lenne bevenni, és túl sok rostot tartalmaznak, amelyet a szervezet nem tud normálisan megemészteni.

Ez az oka annak, hogy a sportolók táplálkozása nem ugyanaz, mint az átlag emberek táplálkozása.

A tévhitek közül melyik a legveszélyesebb egy sportolóra?

Bizonyára az, hogy a  szénhidrát hizlal. Ez a legnagyobb tévhit. És egy olyan probléma, amivel nap mint nap meg kell küzdenem.

A szénhidrátoktól nem fog hízni egy olyan valaki aki rendszeresen magas szinten sportol,, de lehetővé teszik a hatékonyabb edzést.

Természetesen hízhatnak, ha túl magas a bevitt szénhidrát mennyisége, de ez azt jelenti, hogy túl magas a teljes energiabevitel, amibe a zsírok is beletartoznak.

A szénhidrátok nem jelentenek problémát. Főleg, ha nem lépjük túl a napi energiaszükségletet.

A másik dolog az, hogy az edzők és a sportolók úgy gondolják, hogy a testtömegünket kell csökkenteni ahhoz, hogy relatíve erősebbek legyenek.

Ez jól látszik  a kerékpárosoknál. Én is jó példa vagyok rá. Ha kicsit nagyobb a testtömeg a nagyobb izomtömeg miatt, az erősebbé tesz és javul a teljesítmény, jobb a regeneráció, és a szervezet nem éhezik folyamatosan.

Továbbá, ha a sík terepen való kerékpározást nézem, akkor az abszolút watt számít, az abszolút teljesítmény, nem a relatív.  Az csak az emelkedőkön válik fontossá .

Tehát ha összehasonlítunk két hasonló edzettségű és hasonló magasságú versenyzőt akkor ,az emelkedőket kivéve, a nagyobb izomtömeggel rendelkező vagyis nehezebb kerékpáros fog jobban teljesíteni. 

Ez két hatalmas tévhit, amelyeket lehetetlennek tűnik felszámolni.

Milyennek látod a sporttáplálkozás jövőjét?

Egyénre szabottabban, minden sportolóval egyénileg kell foglalkozni, hogy kiderüljön, mire és mekkora mennyiségre van igazából szüksége.

A mostani kutatásom célja, hogy a fizikai aktivitás során bevitt szénhidrát mennyiségét a sportoló tényleges felszívódásához és felhasználásához igazítsuk, ne csak egy általános, óránkénti 90 gramm szénhidrátot ajánljunk mindenkinek, hanem hogy ezt az értéket a szükségletekhez, ill. a sportoló képességeihez igazítsuk.

Meg mernéd jósolni, hogy a jövőbeli kutatások mit fedeznek fel?

Jó kérdés. Még mindig vannak ismeretlen területek, amelyekkel foglalkozunk kell.

A következő feltárandó dolog az, hogy mi történik, ha nem a laborban vizsgálódunk.

Jelenleg minden kutatás 18 °C-on, 30%-os páratartalommal és ellenőrzött körülmények között zajló laboratóriumban történik. A dolgok azonban megváltoznak, amikor szélsőségessé válnak a körülmények, például hipoxia, vagy nagyon magas hőmérséklet.

Több kutatást kell végeznünk, hogy jobban megértsük, mi történik pontosan, és hogyan reagáljunk rá.

Mennyire követik a tudomány fejlődését a táplálékkiegészítők gyártói?

Jelenleg úgy tűnik, hogy mindenki másol mindenkiről. Már lemásoltak minket is. Szerintem kifogytak az ötletekből.

De valószínűleg tartod, hogy  előbb-utóbb valaki olyan minőségi terméket készít, amely új mércét állít fel?

Kétlem. Egy évtizede ismert 1:0,8-as szénhidrát arány de nem sikerült átültetni a gyakorlatba, két éve mi voltunk az elsők.

Termékeinket a legújabb kutatásokra alapozzuk, amelyek a maltodextrin és a fruktóz 1:0,8 arányát mutatják a legjobbnak.

Miért nem naprakészek a gyártók?

Mindenki azt mondja, hogy a tudomány le van maradva a gyakorlat mögött. Valójában a gyakorlat van lemaradva  a tudományhoz képest . Ez ellentmond a közvéleménynek, de ez azért van mert nem követjük a tudományt.

A kutatásokban megvan a válasz az edzők és sportolók által feltett kérdésekre, de ehhez nem tudnak hozzáférni. A gyártók pedig gyakran olyan dolgokra keresnek megoldást, amelyek nem feltétlenül fontosak.

A részletekre összpontosítanak, de figyelmen kívül hagyják az alapokat. Például arra összpontosítanak, hogy milyen maltodextrint tesznek a termékbe, de figyelmen kívül hagyják a maltodextrin és a fruktóz arányát, ami sokkal fontosabb, mint a maltodextrin típusa, mivel nincs olyan kutatás, ami azt mutatja, hogy a maltodextrin típusa bármit is befolyásol.

Üres ígéreteket tesznek.

Szóval szerinted 2040-re a sport táplálkozást illetően a dolgok viszonylag hasonlóak lesznek mint most?

Igen. Nem tartom valószínűnek, hogy a fiziológia és a hozzáállás sokat változna. Remélem, néhány tévhit megdől,, de szerintem nem lesz nagy változás.

Vannak még nyitott kérdések?

Attól függ, hogy melyik területről van szó.

A magnézium határozottan olyan ásványi anyag, amit nem szükséges pótolni  fizikai aktivitás közben..

Vannak más kérdések is. Egészséges a fruktóz vagy sem? A tejtermékek egészségesek vagy sem? Nemrég belebotlottam egy vitába a zabpehelyről és a rizsről .

Miért eszik a legtöbb élsportoló zabot reggelire? Azon a véleményen vagyok, hogy a zabpehely nem a legjobb választás reggelire, ha a verseny rajtja rövid időn belül reggel után van, mert sok rostot tartalmaz, ami emésztési problémákat okozhat.

Az egyik érv, hogy miért használjunk zabot rizs helyett, az az, hogy a zab egészségesebb. De ez felveti a kérdést, hogy mi az egészséges étel?

És ha megfordítjuk a kérdést, ha betegek vagyunk, akkor hamarabb meggyógyulunk, ha rizs helyett zabpelyhet eszünk?

Nem, nem fogunk.

Mindenhol azt halljuk, hogy a rost egészséges, ezért azt gondoljuk, hogy a több rostot tartalmazó étel automatikusan egészségesebb. Mit gondolsz erről?

Ja

Igen. Ismét azt látjuk, hogy az emberek azt gondolják, hogy ami az ülő életmódhoz a legjobb, az az élsportoló számára is jó a verseny napján. Ez nem így van.

A zab ellen nincs semmi kifogásom, amikor könnyed edzést végzel, vagy este edzel, de a verseny napján a zab nem jöhet szóba. Legalábbis véleményem szerint.

Ez lesz az egyik olyan dolog, amit úgy érzem, változtatnunk kell a csapatban, a versenynapokon el kell távolítani a zabot.

Ez annak a korlátozott nézetnek a következménye, miszerint az élelmiszert abszolút értelemben egészségesnek tekintjük, és nem olyannak, ami megfelel a  szükségleteinknek?

Igen. Az emberek egészséges zsírokkal tömik magukat, híznak, és azt hiszik, hogy egészségesek. Nem, híztál és kövér vagy, egyáltalán nem vagy egészséges

Tim, köszönöm az interjót.

Megtakarítás 3.000 Ft
Regenerációs Ital Regen | Prototype 2  - 500 gRegenerációs Ital Regen | Prototype 2  - 500 g
Megtakarítás 3.600 Ft
Regenerációs Ital Regen | Prototype 2  - 1300 g + Ajándék Nduranz SHAKERRegenerációs Ital Regen | Prototype 2  - 1300 g + Ajándék Nduranz SHAKER

ird meg a véleményed

Legnépszerübb termékek

4Energy Gel - 24x 60ml Energia gélenergy gels orange

4Energy Gel - 24x 60ml Energia gél

Akciós ár10.500 Ft Eredeti ár12.950 Ft
1 vélemény
30x SiS GO Isotonic Gel 60g Energia gél30x sis isotonic gel

30x SiS GO Isotonic Gel 60g Energia gél

Akciós ár14.900 Ft tól Eredeti ár22.701 Ft
Nincs még vélemény