Tovább a tartalomhoz
Mitja Krevs 10 kilóméter 30 perc alatt.

Mitja Krevs 10 kilóméter 30 perc alatt.

Június 11-én Mitja Krevs hihetetlen eredményt ért el a horvátországi Karlovacban rendezett versenyen - 29 perc 59 másodpercet futott 10 000 méteren, így átlépte a 30 perces varázs határt vagyis a 3 percnél gyorsabb kilométereket.

Mitja, gratulálok. Mostanában egyre jobb vagy. Változtattál valamit a felkészülésben?

A koronával és a karanténnal járó szituáció az edzés szempontjából előnyös volt, mert több lehetőségem volt a regenerálódásra, és pihentebben tudtam edzeni.

Az elmúlt években voltak sérüléseim, de ebben az évben sikerült a teljes téli edzést a tervezett program szerint megvalósítani.

Aztán vannak bizonyos apró dolgok, amelyek néha meghatározóak. Néha nem is tudjuk, mi az, ami a változást hozta az előző szezonhoz képest.

Milyen volt az idei felkészülésed?

Bár jó volt otthon lenni de nem tudtam ideálisan edzeni, mert reggelente a lányomról való gondoskodás volt az első, így egy kicsit nehezebb volt. Másrészt munka szempontjából nem voltam leterhelve, ami nagy enyhítő körülmény volt..

Az edzésterv is kicsit más volt. Valahogy jobban összejött az egész, egyre jobban reagáltam az edzésekre. Alapvetően azonban nincs lényeges dolog, ami meghatározó lenne, az idei edzésemben. Lehet, hogy csak beletelt néhány évbe, mire a testem megszokta a hosszabb edzéseket (korábban középtávon versenyeztem), és mindez sikertörténet és egy jó eredmény lett..

Mitja Krevs 4Endurance

 

Megfelelő táplálék-kiegészítők nélkül nehéz

Mire van szükség egy ilyen eredmény eléréséhez?

Nehéz megmondani mi szükséges egy ilyen eredményhez.

Minden bizonnyal sok erőfeszítést és lemondást igényel, de mindenkinek megvan a maga története. Ugyanaz az eredmény különböző módon érhető el. Két futó számára, egy bizonyos út nem egyformán sikeres vagy jó. Ha két különböző futó ugyanazt edzi, a végén nem biztos, hogy ugyanazt az eredményt érik el, mert nem ugyanúgy reagálnak az edzésekre. Még akkor sem, ha pontosan elmondom valakinek hogy edzettem, még az sem biztosíték arra hogy ugyan olyan sikeres lesz.

Mit csinálsz máshogy, mint a többiek?

Nehéz megmondani. Mindenkinek más edzés a megfelelő, annak ellenére, hogy ugyanarra vagy hasonló célra törekszünk.

Nem minden a technikán múlik, bár sokat jelenthet. Hosszó távokon sokat számíthat ha takarékosan tudunk futni. Ha gazdaságosan futunk, akkor meglehetősen sok energiát takaríthatunk meg, egy 2 órás futásnál ez jó néhány másodpercet jelent.

Szerintem az is fontos, hogy te is és az edződ is tudja mi a megfelelő számodra. Tudni, hogy hol van a határ, merre lehet menni, mikor kell kissé lazítani az edzést, vagy mikor lehet jobban terhelni. Végülis mindenkinek megvan a maga útja.

Hogyan lehet gazdaságosan futni

Néhány futó veleszületetten jó vagy nagyon szép tanult futótechnikával rendelkezik. Ez gyakran összefügg azzal, hogy fiatalkorukban már sportoltak. Aki felnőtt korukban kezdtek futni azoknál más a helyzet.

Hogyan lehet javítani a technikán?

A technikát úgy fejlesztjük, hogy tudatosan változtatunk bizonyos dolgokon. Az edző látja a futót, és azt amiben a leginkább változtatnia kell, aztán csak gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni. Nagyon sok edzésre van szükség ahhoz, hogy ez beépölj9n a tudatalattiba. Ezek nagyon apró dolgok, de nagyon nehéz megváltoztatni őket.

Mik ezek az apró dolgok?

Mondjuk egy lépés vége. Néhányan helyesen röviden lépnek, csak nem jól fejezik be. Ezeket nehéz edzeni. A szabadidős futók általában sarokra érkeznek. Ez még mindig viszonylag könnyen korrigálható, míg más dolgokat, például a csípő helyzetét, a lépés befejezését az utolsó szakaszban, magát a testtartást kicsit nehezebb javítani.

Vannak azonban hasznos erre a célra kitalált fejlesztő gyakorlatok, ezekkel sokat javíthatunk a futás technikáján és a futás gazdaságosságán. A lépés rugalmasabbá válik, az energiahatékonyság magasabb, az érintkezési idő rövidebb. Ezek azok a részletek, amelyek, együtt is és külön-külön hozzájárulhatnak a jobb eredmény eléréséhez.

Milyen a helyes taljfogás?

A talajfogás mindig a fókuszpontunk mögé esik így nem lehet túl hosszú a lépés. A talajjal való első érintkezésnek a láb elején kell lennie. Ez magától a sebességtől is függ. Ha nagy a sebesség, akkor a futás inkább a lábujjakon történik, ha lassabb, akkor a sarok jobban leereszkedik, igazán lassú futásnál az egész talp részt vehet benne. De ha az én vagy egy hasonló futó versenysebességéről beszélünk, itt a talp elején történik a talajfogás.

A technika nagyon különbözik a lassú és a gyors futásnál. A sprinterek teljesen más technikával rendelkeznek. Még akkor is, ha lassan futnak az edzésen, ha például együtt futnánk, akkor a technikából látható lenne, hogy jelentős a különbség. Technikájuk egy félperces vagy néhány másodperces futásokhoz igazodik, nekünk azonban a futás gazdaságossága a legfontosabb.

Milyen a helyes futó testtartás?

A törzs egyenes. Hobby futóknál gyakran előfordul hogy a törzs túlságosan előre dől vagy a csípő hátrabillen mintha le akarnál ülni.

A felsőtest jobbra balra forgása a lehető legkisebb kell hogy legyen, mivel mindez befolyásolja a csípő és a térd mozgását és forgását. Ez hosszú távon sérülésekhez is vezethet.

Mitja Krevs Nduranz

 

 Mitja esküszik az Nrgy Unit Drink-re

Mit tanácsolnál annak aki a határon van és olyan akar lenni mint te?

Az első dolog az edzések megfelelő megtervezése. Kijelöljük azt a versenyt vagy időszakot, ami a fő célunk, és erre a versenyre időzítjük a formánkat, mert nem lehetünk egész szezonban csúcsformában.

Milyenek legyenek az edzések?

Fontos, hogy az edzéseink meglehetősen változatosak legyenek. Különböző típusú edzésekről van szó, gyors, lassú, tempós, fartlek, emelkedőzés, esetleg biciklizés is..

A felkészülés elején jobb, ha nem edzünk olyan intenzíven, ha visszafogottabbak vagyunk. Az utolsó szakaszban, az utolsó, a fő hónapban, végezzük a legminőségibb edzésmunkát. Az edzések intenzitását folyamatosan kell növelni, ahogy közeledünk a versenyhez.

Fontosak az erő fejlesztő gyakorlatok is. Tudom, hogy ez nem a legnépszerűbb a hobby sportolók körében. Komolyabb futók számára is ez egyfajta szükséges rossz. A nyújtás megelőzésként és a regenerációhoz is fontos, csakúgy, mint a masszázs..

A regeneráció ugyanolyan fontos mint az edzés A jó regeneráció lehetővé teszi a jó edzést. A jó edzést rossz regenerációval nem lehet sokáig fenntartani, és előbb vagy utóbb nem tudjuk folytatni..

Regeneracijski napitek Nduranz Regen

A Nduranz Regen regenerációs ital biztosítja az optimális regenerációt  

Nincs olyan egyszerű képlet, ami mindenkinek megfelel, és azt mondhatjuk: ha úgy edz, akkor biztosan jó lesz. Az edzéseket és azok ütemezését a célhoz kell igazítani, gondoskodni kell a regenerációról, és a változatosságról..

A Fartlek egyfajta intervall edzés a természetben, amely ötvözi a lassú és gyors futást, de lehet benne járás vagy más gyakorlatok is. A svédek találták ki 1930-ban, a szó "sebességjátékot" jelent..

Szüksége van egy futónak edzőre?

Nehéz edző nélkül bennmaradni az élsportban.

A sportoló vagy a futó másként gondolkodik, mint az edző. A legjobb futóknál vagy profiknál is hamar megtörténhet, hogy nem tudják, mikor kell egy kicsit visszavenni, és persze nem vesznek észre dolgokat amelyek csak kívülről láthatóak. A pszichológiai támogatás is nagyon fontos, ezért úgy gondolom, hogy edzővel dolgozni nagy előny.

Vannak természetesen olyanok is, akiknek nincs edzőjük, és mégis sikeresek.

Milyen egy jó edző?

Ugyanazon a hullámhosszon kell lenni a sportolóval. Fontos a kölcsönös kommunikáció. Fontos megosztani az érzéseket, észrevételeket a közös munka során.

Egy edző sem tudja a helyedbe képzelni magát. Lehet hogy épp kemény edzést ír elő, de nem tudja, mennyire fáradt vagy, ha mozgalmas napjaid vannak, ezért ezt jól kell kommunikálnod vele, hogy hozzád tudja igazítani a munkát.

Neked milyen az edződ?

A Štajerska Maribor Atlétikai Szövetség tagja vagyok, ahogy az edzőm is.

Egyénileg dolgozunk. Sajnos nagy a távolság, és nincs lehetőség arra, hogy többször vele edzek, a munkám miatt nem tudok túl sokszor Mariborba menni. Időnként találkozunk, és rendszeresen beszélünk telefonon vagy e-mailben, szóval folyamatosan kommunikálunk..

Külön fizetsz az edződnek vagy ez benne van a klubtagságban ?

A klub tagja vagyok, és ő a klub edzője, így nem kell érte külön fizetnem

A klub tagja vagyok, és ő a klub edzője, így nem kell érte külön fizetnem

Érzésképpen, az én tempómban. 600 méter 1 perc 48 másodperc….

Nagy különbségek vannak a hobby sportolók között. Átlag alatti szabadidős sportoló nehezen éri el ezt a sebességet, vagy csak pár pillanatig. Az átlagos szabadidős sportoló már elérheti de kérdés, hogy meddig tudja fenntartani. Már a 100 méter is jó eredmény.

Mitja futási sebességének bemutatásához Andreja segített nekünk. Ebben a videóban mindketten olyan tempóban futottak, amellyel a 10 000 métert futják (Mitja 3 perc / kilométer, Andreja pedig kb. 5 perc / kilométer) sebességgel futott. Most a gyakorlatban láthatod, milyen gyors Mitja.

 Szeretnéd kipróbálni azokat a táplálék kiegészítőket, amiket Mitja is használ?

Nrgy Unit Drink, Regen, multivitamini Swanson, omega 3 maščobe, čokoladice Flap Jack, glutamin, energijski gel 4Energy

 

Elöző termék A FOLYADÉKVESZTÉS HATÁSAI A FIZIKAI TELJESÍTMÉNYRE
Következő termék Nduranz energiaegység - Nrgy Unit

Ird meg a véleményed

Szükséges mezők